الثلاثاء، 22 مايو 2018

الصب في مصلحة المواطن




حوار تخيلي بين المواطن و الحكومة

المواطن: عملنا بدل الثورة اتنين و أخيراً بقا هنقضي على الروتين و الفساد وهنبقا أغنيا و نجيب شقق وعربيات و نهيص.
الحكومة: انت مش واخد بالك ان الثورتين اللي انتوا عملتوهم دول خلوا فيه انهيار اقتصادي و الدولار بقى في العلالي و اضطريتونا نعًوِم الجنيه
المواطن:انا مش فاهم كل الكلام ده .. انا بسأل هنجيب عربيات و نهيص ولا لأ
الحكومة: فيه انهيار في الإقتصاد و الدولار غلي جداً و شرا العربيات هيبقى زي فريضة الحج كده لمن استطاع اليه سبيلاً
المواطن: يعني بعد كل ده مفيش عربيات... خلاص بقا هركب ميكروباصات زي ما انا و أمري لله
الحكومة: لأ مهي تسعيرة الميكروباصات هتغلى
المواطن: ليه بقا ان شاء الله؟!!!
الحكومة: اصل الدعم ده هيودينا في داهيه..يعني على سبيل المثال هفترض معاك ان رغيف العيش ب5 قروش انت كمواطن مش معاك غير قرشين بس انا كدولة المفروض ادفعلك 3 قروش..طب منين..وانا اصلاً معنديش
المواطن: انت عمال تتوهني يمين و شمال..انا مش فاهم ايه علاقة رغيف العيش بالدعم بتسعيرة الميكروباصات
الحكومة: انا قصدي ان احنا هنرفع أسعار البنزين و المنتجات البترولية في خطتنا لرفع الدعم بالتدريج وكله في النهاية هيصب في مصلحتك بس تستحملنا شويه لما الميكروباصات تزود عليك التسعيرة.
المواطن: بلاها ميكروباصات خالص.. هتنيل أركب مترو.. لو هو ده اللي هيريح الحكومة .. احنا عنينا للحكومة و ظروف البلد برضه
الحكومة: هو انا مقولتلكش..مش تذكرة المترو بقت ب 7 جنيه
المواطن: مش هسألك ليه و مش هركب زفت... هترزع في بيتي و بلاها نزول منه خالص ولا عايز أشوف حد ولا حد يشوفني
الحكومة: انت بتتكلم كده ليه!! طب ايه رأيك بقا هنرفع أسعار الكهرباء و المياه و ابقى وريني هتقعد في بيتكم ازاي
المواطن: مش قاعد في بيتي .. هنزل الشارع و هطلع همي في السجاير
الحكومة: واللهِ عيب بقى.. يعني انا هرفع أسعار كل الحاجات دي و مش هرفع السجاير..ده حتى يبقى عيب علينا و اللهِ
المواطن: انت قاصد تستفزني يعني .. عايز تشلني؟!
الحكومة: لأ امسك نفسك كده يا بطل.. انت لو جرالك حاجه مش هتلاقي سرير في مستشفى حكومي علشان مفيهاش امكانيات و المستشفيات الخاصة محتاجه ميزانية رجال أعمال
المواطن: حتى المرض بقا مش من حقي..طب أعمل ايه.. أعيش ازاي و انتوا بتزودوا عليا كل حاجه
الحكومة: اهدى بس كده.. انت بس اللي الدنيا لما ريحتك نسيت كنت عايش في ايه قبلي..نسيت الفطار في رمضان على نور الشموع و طوابير البنزين ..انت عارف في البلاد المتقدمة أسعار الكهرباء و البنزين كام ؟!
المواطن: طب ما تدونا مرتبات زي اللي بياخدوها و احنا ندفع زيهم و أكتر لو عايزين.
الحكومة: ده بدل ما تحمد ربنا ان محصلناش زي سوريا و العراق .
المواطن: يعني وقت المرتبات تقولي اللي حصل في سوريا و العراق ووقت زيادة الأسعار تقولي الدول المتقدمة .
الحكومة: انت بس اللي مش قادر تفهم ان الزيادات دي كلها بتصب في مصلحتك.
المواطن: أنا مش عايز أسمع الكلمة دي تاني.. علشان لو قلت الكلمة دي تاني هولع في نفسي بجاز.
الحكومة: طب هنرفع أسعار البنزين و المواد البترولية تاني.. و ابقى شوف هتولع في نفسك ازاي
**المواطن يغشى عليه في الحال**

التسميات: , , ,

0 تعليقات:

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية